Scoutdräkten

De flesta känner igen scouterna på grund av skjortan med tillhörande halsduk som har varit scouternas kännetecken sedan rörelsen startades i England 1907.

Tanken med scoutskjortan var från början att kläderna inte skulle vara det som skiljer människor från olika samhällsklasser åt och att scouterna skulle kännas igen av människor som inte själva var scouter.

Tanken idag är egentligen densamma. Samhället har dock förändrats och scoutskjortan har blivit ett plagg som av många unga kan verka gammalmodigt.

Vår scoutdräkt

Sedan 2007 har alla scouter i Sverige en gemensam scoutdräkt som är modern och tilltalar alla åldrar. Kollektionen består av kort- och långärmad skjorta, kort- och långärmad t-shirt samt pikétröja. Färgen är petroleumblå.

Kårhalsduk

När du blir medlem i Trollbäckens Scoutkår får du en kårhalsduk av dina ledare. Den är vit med gula och röda ränder.

Köp dina scoutkläder

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av scoutprylar i Scouternas egen shop.

Märkesplacering kan du läsa mer om i Guiden märkesplacering.

Trollbäckströjan

Förutom scoutskjortan kan det ibland vara skönt med en vanlig tröja på avdelningsmöten eller på hajk. Vi har tagit fram ett par olika modeller av tröjor som ni kan beställa via nedan länk.